english  türkçe  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

České dny zimních sportů v tureckém Palandöken

Během projektu ekonomické diplomacie (PROPEDu) Velvyslanectví ČR v Ankaře a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, zaměřeného na podporu výrobců sportovního vybavení a oblečení, se v Turecku prezentovalo celkem 7 českých značek.

Po prezentacích pro turecké partnery v Ankaře se účastníci akce přesunuli do lyžařského střediska Palandöken u východotureckého města Erzurum. Letošní projekt navázal na PROPED z února 2022, kdy se ve středoanatolijském resortu Erciyes konal první ročník „Dnů zimních sportů“. Po úspěchu značky KAESTLE CZ, jež i díky účasti na předešlé akci v Turecku prodala několik stovek párů svých lyží, tak mělo příležitost na místním trhu představit své produkty dalších 7 českých firem.  

K již tradičnímu účastníku akce – výrobci lyží a snowboardů ze Žacléře, firmě Lusti, se tentokrát připojila další rodinná firma, pražský výrobce pletených svetrů, čepic a doplňků – společnost KAMA. Zastoupena byla také společnost Hannah, jeden z největších hráčů na poli outdoorového a zimního oblečení ve střední Evropě, Sensor – výrobce funkčního termoprádla z Bystřice pod Hostýnem či firma Rafiki, výrobce specializovaného  lezeckého oblečení. Představeny byly také společnosti Relax s R2 nabízející především lyžařské a cyklistické brýle a helmy.  

Po úvodní prezentaci na rezidenci velvyslance v Ankaře z 22. března, které se mezi zástupci institucí a sportovních svazů zúčastnili i jednatelé jedněch z největších sportovních řetězců s outdoorovým vybavením v zemi, KarSpor a Alpinist, se akce přesunula do Palandökenu. Právě v nejtradičnějším tureckém zimním středisku za asistence nejstaršího lyžařského klubu v zemi – Erzurum Kayak Külübu, zvolilo velvyslanectví k prezentaci formu tradiční večeře, tzv. „Iftaru“, prvního pokrmu, který muslimové jedí po skončení celodenního půstu během jejich svátečního měsíce Ramadánu.  Během dvou iftarů  došlo k představení zúčastněných českých  firem dvěma skupinám místní sportovní a odborné veřejnosti. Vedle „iftarů“ se v Palandöken uskutečnila i demo akce pod otevřeným nebem a  lyžařský  a snowboardový  závod pro místní žákovskou sportovní komunitu, který nepřekazil ani návrat zimy se silným sněžením a větrem.  Vítězové se radovali z odměn v podobě lyží Lusti, brýlí Relax, oblečení Hannah i čepic od Kamy. Sluší se podotknout, že místní lyžařský klub, Erzurum Kayak Külübu, má své jezdce i v národní reprezentaci, což je zásluha zj. jeho předsedy Atakana Alaftargila, jinak tureckého reprezentanta na OH 2002 (tehdy ve SL dojel v první třicítce!). 

Během PROPEDu se potvrdilo několik skutečností  – turecký trh je v outdoorovém a zimním vybavení a oblečení, přes velikost země, nadále poměrně nerozvinutý. Základna aktivních sportovců je malá, rekreační zimní sport stojí na půjčovnách s velmi opotřebeným inventářem a tomu odpovídá i situace v oblasti nabídky a poptávky. Z této situace, ale i z perspektiv dalšího růstu musejí vycházet obchodní strategie našich výrobců a prodejců se zájmem o turecký trh. Nabídka místních sportovních obchodů nedosahuje šíře, které jsme ze střední Evropy zvyklí, trh je deformován a stojí na několika málo obchodních sítích s omezenou konkurencí a tradičně rozdělenými „hřišti“. Výsledkem je dominance Decathlonu a pár obchodních domů v segmentu dostupného zimního zboží masové spotřeby a na druhé straně spotřebního spektra pár prodejců zásobuje bohatší klientelu velmi drahými (někdo by řekl: snobskými) značkami (Bogner, SportAlm, Phenix) či předraženou výzbrojí a výstrojí velkých nadnárodních výrobců. Průměrný turecký zákazník doposud nedorostl do racionality hledající „dobrou kvalitu za rozumnou cenu“. Se svými 85 mil. obyvatel a masivními horstvy tak prozatím turecký trh zůstává místem, které je třeba dlouhodoběji kultivovat a přítomnost na trhu budovat postupně strategicky s tím, že nelze čekat okamžité a snadné výsledky. Trpělivé úsilí se však zúročí v budoucnu, protože Turecko poroste populačně, ekonomicky i bohatstvím. Náš zimní PROPED tak byl další iniciativou k podpoře vytváření pozic našich výrobců na místním trhu, na němž nelze přímo uplatnit středoevropské standardy a metody. S pomocí místních kontaktů a přátel však lze budovat předpoklady pro další průlomy na místním perspektivním trhu. 

 

Pavel Vacek, velvyslanec, Velvyslanectví ČR v Ankaře  

Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ankaře 

Tereza Kuncová, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR 

 

Galerie


Czech Winter Sports Days