česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Beijing Brew
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

České pivovarnictví se prezentovalo na veletrhu Beijing Brew

Ve dnech 1.-3. dubna 2024 se v Pekingu uskutečnil čtvrtý ročník pivovarnického veletrhu Beijing International Craft Brewing Exhibition, známý také pod názvem Beijing Brew. Během letošního ročníku se na českém národním stánku financovaném prostřednictvím projektu na podporu ekonomické diplomacie prezentovalo i osm českých firem. Čínský pivovarnický trh zůstává pro české firmy nadále atraktivní a očekává se jeho další pozitivní vývoj.

Na ploše 12 tisíc metrů čtverečních vystavovalo své produkty a služby 160 firem. V průběhu tří dní veletrh navštívilo téměř 19 tisíc lidí. Návštěvníci byli převážně profesionálové z oboru, nákupčí ze segmentu HOREKA a milovníci piva, díky čemuž veletrh vystavovatelům poskytl řadu nových a vysoce relevantních kontaktů. Českému stánku se díky poloze v samém srdci výstavní haly dostalo dobré viditelnosti. Silná česká účast zároveň zvýšila povědomí o českém pivovarnictví a kvalitě české produkce. Český stánek navštívila také tajemnice pivovarnické odnože China Alcoholic Drinks Association paní Yuan Yue, která ocenila české produkty a projevila zájem o prohloubení spolupráce mezi Českou republikou a svou institucí.

Kvalita nad kvantitou

Celková čínská produkce piva v roce 2023 dosáhla téměř 379 milionů hektolitrů a meziročně vzrostla o 0,8 %. Obecně však v posledních letech objemy čínské produkce výrazně poklesly a od roku 2017 se drží pod hranicí 400 milionů hektolitrů. K nejvýraznějšímu poklesu došlo v roce 2020, kdy Čína vyprodukovala necelých 359 milionů hektolitrů, což je ale připisováno vlivu pandemie. Z geografického hlediska jsou svou produkcí nejvýznamnější provincie Shandong, Guangdong, Zhejiang a Sichuan.

Pokles kvantity nicméně vyvažuje rostoucí kvalita produkce. Celková hodnota prodaného piva oproti předchozímu roku stoupla o 8,55 %. Čínské pivovarnictví prochází procesy optimalizace, modernizace, přizpůsobování produktového portfolia a díky velkému množství aktérů panuje v odvětví silná konkurence nutící výrobce pružněji reagovat na požadavky a očekávání spotřebitelů.

Spotřeba piva za rok 2023 v Číně dosáhla 380 milionů hektolitrů, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 0,05 %. Nadále však nedosahuje předcovidové úrovně. Spotřeba na obyvatele činí 26,9 litrů a potenciál pro její další růst je značný.

V roce 2023 Čína importovala přes 4 miliony hektolitrů piva v hodnotě 578 milionů USD. U obou veličin byl zaznamenán meziroční propad, v případě objemu o 13 %, v případě hodnoty o 11 %. Mezi desíti největšími exportéry piva do Číny jsou co do objemu Německo, Belgie, Nizozemsko, Rusko, Španělsko, Francie, Mexiko, Velká Británie, Irsko a Japonsko. Čínské vývozy piva do světa naopak v loňském roce vzrostly, objemem o téměř 30 %, hodnotou dokonce o 38 %.

Na čínském pivovarnickém trhu působí pět hlavních hráčů. Jedná se o CR Beer s tržním podílem 28,89 %, Tsingtao s 19,71 %, Budweiser s 19,5 %, Yanjing Beer s 10,48 % a Carlsberg s 7,45 %. Těchto pět pivovarů společně stojí za 86 % čínské produkce.

Řemeslná piva a nové trendy

Segment řemeslných piv zaznamenává rychlý růst a dostává se mu větší pozornosti spotřebitelů, kteří již delší dobu projevují zvýšený zájem o různorodost a prémiovou kvalitu piva. Stále se jedná pouze o malé procento trhu s pivem, ale odborníci tomuto segmentu předpovídají velký rozvoj. Zákazníci u řemeslných piv vyhledávají zejména bohaté a neobvyklé chutě, přitahují je příběhy a zážitky s řemeslným pivem spojené.

Na základě výsledků loňského China International Beer Challenge lze vypozorovat, že se zvláštní popularitě těší světlé ležáky a pšeničná piva. Kromě toho se však rýsují i specifické čínské styly piv s čajovým aroma, z čínského vysokohorského ječmene či s příchutí tradičních surovin a koření. Piva, která se do soutěže zapojila, měla některé sdílené charakteristiky, ze kterých se dají usuzovat další preference čínských spotřebitelů, například menší obsah alkoholu a nižší úroveň hořkosti.

Hlavní centra spotřeby prémiových piv představují města prvního a druhého stupně (1st, 2nd-tier cities), kam se řadí největší a nejrozvinutější města Číny. Tyto trhy jsou již do značné míry saturované, mezi jednotlivými aktéry panuje silná konkurence a nabízí pouze omezený prostor pro růst nových značek. Očekává se, že do budoucna poroste poptávka i v menších městech, na což se již připravují velké pivovary, které si zde vytváří podmínky pro brzkou expanzi.

 

Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu