česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Velvyslanectví ČR v Pekingu
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

České potraviny se představily na veletrzích CIIE a FHC

V pondělí 6. listopadu 2023 se v Šanghaji otevřely brány největšího čínského veletrhu specializovaného na importované zboží, China International Import Expo. Na veletrhu nechyběl ani český potravinářský stánek. Ve středu 8. listopadu byl taktéž v Šanghaji zahájen významný potravinářský veletrh Food and Hospitality China, kde měli návštěvníci možnost navštívit stánek Evropské unie.
 

China International Import Expo neboli CIIE se konalo již pošesté. Jeho vznik byl iniciován čínským prezidentem Xi Jinpingem, který jej koncipoval jako významnou platformu pro čínské otevírání se světu, díky čemuž se veletrh každoročně těší velké pozornosti médií a politických elit. Haly výstaviště byly rozděleny podle šesti hlavních produktových kategorií:

1. zemědělské a potravinářské produkty,

2. spotřební zboží,

3. automobilový průmysl,

4. chytré a informační technologie,

5. služby,

6. zdravotnictví a péče o zdraví.

Národní pavilony zúčastněných států se nacházely v samostatné hale. Česká republika byla v jedné z potravinářských hal zastoupena expozicí pěti potravinářských firem, které využily dotačního programu Ministerstva zemědělství pro účast na zahraničních veletrzích.

Vzhledem k významu veletrhu, je účast na něm vnímána jako otázka prestiže. Pro mnohé firmy se jedná o jedinečnou příležitost zviditelnit sebe a své produkty na čínském trhu, přilákat pozornost spotřebitelů a samozřejmě seznámit se s novými obchodními partnery. Se zviditelněním zúčastněným firmám pomohl i projekt na podporu ekonomické diplomacie realizovaný Velvyslanectvím České republiky v Pekingu. Populárním a běžně využívaným nástrojem pro propagaci produktů jsou v Číně internetoví influenceři. Číňané tráví na telefonu poměrně velké množství času a reagují pozitivně na obsah publikovaný internetovými osobnostmi označovanými jako „key opinion leaders“ (KOL). V rámci projektu byli vybraní KOL pozváni k návštěvě českého potravinářského stánku, aby se s českými produkty osobně seznámili, měli příležitost je ochutnat a získali materiály k publikaci na sociálních sítích. Jejich příspěvky oslovily přes milion uživatelů sociálních sítí, vzbudily pozitivní ohlas, rozšířily povědomí nejen o českých potravinách, ale i o České republice obecně.

Od středy 8. listopadu taktéž v Šanghaji probíhal i potravinářský veletrh Food and Hospitality China (FHC). Ačkoli na něm český stánek chyběl, české produkty bylo možné zahlédnout na stánku EU. Zemědělský diplomat zároveň na veletrhu vystoupil na cateringovém a kulinářském fóru, kde účastníkům představil silné stránky evropského, a tedy i českého, mlékárenství. FHC je v Číně považováno za významný potravinářský veletrh, což dokazovala i hojná přítomnost zahraničních firem a národních stánků. Oproti CIIE nabízí FHC odborněji zaměřenou veřejnost a je pozitivně hodnocený z hlediska možného navázání B2B kontaktů. Na stejném výstavišti jako FHC se zároveň konal i vinařský veletrh ProWine, na kterém co do počtu dominovaly vinařství právě z Evropy.