česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Pixabay
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

K udržení odbytu do zemí jižní Afriky pomůže whatsapp a skype

V době šíření viru COVID-19 se postupně mění tradiční přístup k obchodu a ke komunikaci mezi obchodními partnery. Především v zemích jižní Afriky je osobní kontakt vyžadován. S probíhající pandemií se však toto nastavení mění a stále více se využívají digitální technologie pro urychlení komunikace – příkladem je whatsapp a dále i skype. České společnosti tak mohou díky těmto technologiím zaktivovat své kontakty a nadále úspěšně obchodovat se zeměmi jižní Afriky. Nesmí také zapomenout na jazykové bariéry a přizpůsobit se místním zvyklostem.

I v regionu jižní Afriky se nyní kvůli šíření COVID-19 omezuje pohyb osob, s tím souvisí pozastavení realizace pracovních cest a je potřeba najít cestu, jak si udržet obchodní partnery, nabídnout jim to, co je v této době nejdůležitější a úspěšně komunikovat na dálku.

Země jižní Afriky patří mezi země, které přistupují k obchodu tradičním způsobem. Chtějí si ověřit, že jejich obchodní partner je důvěryhodný, rozumí jejich potřebám a dodá vše tak, jak se domluvilo.  Obchodní partner však musí být také velmi flexibilní, aby mohl rychle reagovat na změny, které mohou během celého obchodního případu nastat. Místní partneři mají nízkou znalost obchodní legislativy a administrativy a ani často nenajdou profesionální pomoc ze strany příslušných institucí.  V některých zemích je i omezený přístup k financování obchodu či nedostatek deviz, což celý proces zpomaluje.

Pro komunikaci s obchodními partnery ze zemí jižní Afriky je proto vyžadován osobní kontakt, působení české firmy přímo v místě, aby mohla čelit veškerým výzvám spojeným s obchodem. V případě nemožnosti mít v zemi své firemní zastoupení, je doporučeno využít místního obchodního zástupce, který bude buď produkty přímo prodávat, anebo se aktivně starat o klienty a hledat nové příležitosti.

V době pandemie COVID-19, kdy je osobní kontakt znemožněn, nastupují digitální technologie, které mohou pomoci překonat tento problém, zaktivovat kontakty či najít nové partnery a dále udržet odbyt společnosti. V regionu jižní Afriky není problém v přístupu k internetu a k různým aplikacím, které mohou komunikaci urychlit.  Velmi často se používá whatsapp pro rychlou a flexibilní komunikaci, k uskutečnění hovorů, zaslání dokumentů, fotek či prezentačních materiálů. Společnosti také využívají skype pro realizaci videohovorů či telekonferencí s možností propojení více osob z různých míst. Komunikace po emailu je pomalejší, ale stále představuje oficiální cestu pro zasílání konečných rozhodnutí a nejdůležitějších dokumentů.   

České společnosti musí být připraveny i na jazykové bariéry a nespoléhat se jen na angličtinu při obchodním jednání. V regionu jižní Afriky je vedle angličtiny zastoupena i portugalština (Angola, Mosambik) a francouzština (Mauricius, Madagaskar, Kongo (DRC i Konžská republika). Bohužel francouzština nemůže nahradit portugalštinu a naopak.

Tým obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví České republiky v Pretorii je připraven v tomto složitém období pomoci českým podnikům s hledáním nových obchodních partnerů a to hned v devíti zemích jižní Afriky.

 

Zpracovala: Kristýna Maina Chvátalová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví České republiky v Pretorii