монгол  česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Mongolsko postaví své první metro

Mongolská vláda připravuje výstavbu metra v rozrůstajícím se Ulánbátaru. Výběrové řízení na realizátora projektu bude vypsáno již v letošním roce. Této příležitosti mohou využít české firmy z oboru stavebnictví a dopravního průmyslu.

PŘELIDNĚNÝ ULÁNBÁTAR

Modernizace dopravní infrastruktury v Ulánbátaru je reakcí na rychlý rozvoj a expanzi města, které bylo původně projektováno pro 500 tisíc obyvatel. Od roku 1990, kdy populace města nepřesahovala 58 tisíc, se počet jeho obyvatel exponenciálně zvýšil, s průměrným ročním přírůstkem 40 tisíc lidí. Dnes v Ulánbátaru žije přes 1,6 milionu obyvatel, což představuje asi polovinu celkové populace země. Prudký populační růst vyvolává výrazné problémy v městské dopravě, což vede městskou správu k zavedení okamžitých opatření pro řešení těchto výzev. Tento vývoj nabízí významné příležitosti pro mezinárodní spolupráci a investice a zároveň vytváří prostor pro angažmá českých podnikatelů.

NOVÉ AUTOBUSY A METRO

Obnova vozového parku městské dopravy stojí v centru snah o modernizaci městské hromadné dopravy, což potvrzuje i nedávný nákup 600 nových autobusů od čínské firmy Yutong Bus. Tento krok je jen částí rozsáhlejšího plánu Mongolska na kontinuální obnovu dopravních prostředků, neboť výzvy spojené se zastaralými a technicky neodpovídajícími autobusy se netýkají jen hlavního města, ale i dalších regionů. V tuto chvíli je ovšem nejvíce exponovaným projektem v zemi výstavba první linky metra v Ulánbátaru, která byla dlouhá léta předmětem diskusí. S nástupem nového ambiciózního primátora Kh. Nyambatara v říjnu, který zahájil nákup nových autobusů již několik měsíců po svém jmenování do funkce, se projekt metra dostává do centra pozornosti více než kdy předtím. Mongolská vláda začala tomuto projektu také přisuzovat vysokou prioritu a s blížícími se parlamentními volbami se pokusí využít této iniciativy ke zlepšení svého obrazu v očích veřejnosti.

Stávající studie proveditelnosti ulánbátarského metra, kterou nechala vypracovat japonská rozvojová agentura JICA (Japan International Cooperation Agency), odhaduje náklady na realizaci projektu na 35 miliard CZK. Projekt počítá s vybudováním jedné linky o délce 22,3 km, která propojí východní a západní okraj města. Navrhované řešení kombinuje podzemní úseky metra ve středu města s nadzemními úseky na estakádách v okrajových oblastech, čímž se snižují požadavky na rozsáhlé zemní práce a zasahování do již existující městské infrastruktury. Metro je navrženo tak, aby se co nejefektivněji integrovalo do existujících dopravních systémů, zvýšilo dostupnost dopravy pro obyvatele města a přispělo ke zlepšení udržitelnosti města. Výběrové řízení na zhotovitele projektu a související poradenské služby má být vyhlášeno ještě v tomto roce, přičemž cílem je jeho dokončení do roku 2028.

PŘÍLEŽITOST PRO ČESKÉ FIRMY

Tato iniciativa představuje pro české společnosti z oblasti stavebnictví a dopravního inženýrství významnou příležitost vývozu svých produktů a služeb do Mongolska. Zvláště se nabízí prostor pro dodávky stavebních materiálů, moderních dopravních systémů a inženýrských služeb, v nichž mají české firmy silné postavení. Je však důležité si uvědomit, že trh v Mongolsku je charakterizován silnou konkurencí čínských firem, což představuje výzvu nejen pro české, ale i pro ostatní zahraniční podniky. Tato skutečnost vyžaduje strategický přístup a pečlivé plánování, aby bylo možné úspěšně proniknout na tento trh a udržet si konkurenční výhodu.

Pro aktuální informace o mongolských státních zakázkách doporučujeme sledovat oficiální stránky mongolské agentury pro veřejné zakázky na adrese: www.tender.gov.mn.

 

Vardan Khachatryan, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ulánbátaru