português  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Creative Commons
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Plánované investice do hromadné dopravy přinášejí příležitosti pro české výrobce dopravních prostředků

Portugalsko je zemí, kde automobilová doprava tradičně převládá nad hromadnou dopravou, ať již se jedná o vlaky či městskou hromadnou dopravu. Jen 11 % obyvatel Porta a 16 % obyvatel Lisabonu dává přednost MHD před osobním vozem. Jedním z důvodů je i nespokojenost se stávající kvalitou služeb, frekvencí spojů a jejich technickým stavem. Tuto situaci, která vede k zatížení měst automobilovou dopravou se všemi jejími negativními důsledky, by v nejbližších letech měly změnit nové investice do vozového parku ve všech oblastech hromadné dopravy.
 

V Lisabonu společnost Carris, provozující autobusovou a tramvajovou dopravu v Lisabonu, připravuje nákup několika desítek nových souprav tramvají, které by měly obsluhovat rozšiřující se sít městských tramvajových linek. Do roku 2022 má pak společnost investovat 150 mil. EUR do nákupu nových autobusů. Dvě smlouvy na nákup 165 nových autobusů poháněných stlačeným zemním plynem již byly uzavřeny, v plánech dopravního podniku je však zakoupit dalších přibližně 250 vozů, a částečně opět na zemní plyn a částečně plně elektrických. Větší investice plánuje i další lisabonská dopravní společnost, Metropolitano de Lisboa, která by měla v nejbližší době vypsat výběrové řízení na zakoupení 14 nových souprav metra v hodnotě 110 mil. EUR. Dalších 100 mil. EUR je připraveno na zlepšení signalizační a zabezpečovací soustavy lisabonského metra a 266 mil. EUR by mělo stát prodloužení jedné z linek o tři stanice.

Investice do hromadné dopravy připravuje i druhé největší portugalské město. V Portu se chystá rozšíření systému Metropolitano (přestože jezdí částečně pod zemí, jedná se spíše o tramvaje) s investicemi ve výši 290 mil. EUR. Dopravní podnik bude investovat i do obnovy vozového parku, ať již se jedná o tramvaje či autobusy, kde budou mít opět prioritu vozidla šetrná vůči životnímu prostředí, poháněná stlačeným zemním plynem či elektřinou. I mnoho dalších portugalských měst čeká postupné obnovování jejich vozového parku městské hromadné dopravy, pravděpodobně vždy i směrem k ekologicky šetrným vozidlům.

Jak vyplývá z posledních novinových zpráv, situace je kritická i u vozového parku národního železničního dopravce Comboios de Portugal. Vzhledem k nedostatku vlaků a jejich poruchovosti je společnost nucena nahrazovat vlaky soupravami nižších tříd, nahrazovat spoje autobusy nebo je dokonce rušit. Podle samotné společnosti jsou nutné investice ve výši 340 mil. EUR zahrnující nákup 35 nových lokomotiv. Nedostatek vlakových souprav a jejich vysoká poruchovost z důvodu stáří materiálu negativně ovlivňují i hojně užívané příměstské vlaky v oblasti Lisabonu. I v tomto případě lze očekávat v následujících měsících a letech vypsání výběrových řízení na nákup nových lokomotiv i celých souprav.

Připravované investice jsou jednou z vládních priorit a jejich uskutečnění nahrává zlepšující se situace portugalských veřejných financí i obecně celého hospodářství. I dynamický nárůst cestovního ruchu, který je jedním ze základních faktorů současného ekonomického růstu, přispívá k potřebě zlepšení služeb hromadné dopravy.

Tato situace pak přináší příležitosti pro české společnosti zabývající se výrobou dopravních prostředků, ale i jejich součástí a doplňků. Nabízí se jednak možnost přímého zapojení do vypsaných tendrů nebo získání zakázek coby subdodavatel některého silného hráče na místním trhu. Ve vypsaných tendrech lze očekávat silnou konkurenci a je proto záhodno navázat kontakty s možnými partnery ještě v rámci přípravné fáze před vypsáním samotných výběrových řízení.

František Fleišman, vedoucí obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví České republiky v Lisabonu